Pages

Thursday, August 6, 2009

kehidupan yang hanya sementara

kehidupan ni hanya sementara..

ada orang yang ditakdirkan hidup lama. umur telah menjangkau 100 tahun, tapi masih lagi mampu bernyawa walaupun tidak segagah di usia muda.

ada orang yang ditakdirkan hidup hanya sebentar cuma. umur baru 5 tahun, sudah kembali menghadap yang Maha Kuasa. masih terlalu muda. masih belum kenal erti kehidupan.

ada orang hidupnya kaya, harta melimpah ruah. masalah kewangan mustahil untuk difikirkan. punya tanah, rumah seluruh pelusuk dunia. ada kuasa yang begitu kuat untuk mempengaruhi kehidupan manusia lain. mampu beli benda mahupun manusia.

ada orang hidupnya miskin, papa kedana. hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. kalau tak kais, maka tak makan la jawabnya. sentiasa dibelenggu masalah kewangan. hutang keliling pinggang. hidup merempat. sentiasa ditindas oleh manusia lain.

kehidupan hanya sekali..

tidak kira siapa kita, kaya atau miskin, berkuasa atau tidak, kita tetap hamba Allah pencipta alam. sesungguhnya dari tanah kita diciptakan, maka kepada tanahlah kita akan kembali.. janganlah kita bongkak dengan harta sementara yang dikurniakan Ilahi.. bersyukurlah.. sujudlah menghadap yang Maha Esa. Dialah Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi.. janganlah sesekali kita mempersoalkan kekuasaanNya. Yakinlah... Percayalah...

Allah Maha Besar... Allahuakbar...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...