Pages

Wednesday, June 22, 2011

Debat Ala-Parlimen

Masa sekolah menengah dulu, aku diperkenalkan dengan Debat Ala-Parlimen. Aku tak faham pun apa yg dimaksudkan dengan 'Ala-Parlimen'. Kenapa perlu ada perkataan tu. Dan aku juga sempat menjadi pelatih kepada Pasukan Debat Sekolah. Tapi tak sempat wakil sekolah. Sempat belajar skill2 debat je la sikit2.

Dan semalam, buat pertama kalinya aku masuk Parlimen. Aku bertugas di Dewan Rakyat sebagai Wakil Pegawai dari KPKT. Sebagai pencatat soalan2 berkaitan KPKT. Sebelum ni aku hanya pernah sampai dekat pagar Parlimen sebab tersilap jalan je, dan buat pusingan-U sebab takut tengok Polis depan pagar. haha..

Pengalaman berada di dalam Dewan Rakyat memang agak menyeronokkan. Melihat perbahasan antara Ahli2 Parlimen mengenai isu2 kepentingan negara. Juga agak menyeronokkan melihat tatacara dan peraturan berada dalam Dewan Rakyat. Perlu beri tunduk hormat kepada Yang Dipertua Dewan setiap kali hendak bangun dan duduk. Walaupun YDP tak lihat pun tindakan kita tu.

Bahasa yang digunapakai oleh YB semasa berbahas juga perlu mengikut peraturan. Tidak dibenarkan berkata kesat dan melemparkan tuduhan terus kepada Ahli Dewan yg lain. Penggunaan perkataan 'dengan izin' kerap digunapakai. Aku agak kurang pasti sebab penggunaan perkata tersebut dalam perbahasan. Bila diperhatikan secara mendalam, baru aku sedar yang perkataan 'dengan izin' digunakan dalam perbahasan apabila perkataan bahasa inggeris ingin digunakan.

Satu lagi perkara yang menarik perhatian aku adalah sering berlaku pertengkaran antara Pihak Kerajaan dan Pembangkang yg sentiasa tidak setuju dengan pandangan lawan masing2. Pertengkaran sehingga mengeluarkan kata2 hina kepada pihak lawan memang menggegarkan dewan sehingga YDP sendiri tidak tahan dengan tindakan sesetengah Ahli Dewan.

Walaubagaimanapun, keadaan akan kembali tenang setelah YDP berjaya mengawal ketegangan yg berlaku. Memang agak mencabar apabila menjadi seorang YDP. Walaupun pertengkaran begini sering berlaku, ianya adalah untuk mencari penyelesaian terbaik dalam satu2 permasalahan yang melibatkan kepentingan rakyat Malaysia. Memang perlu wujudnya pembangkang dalam sesebuah organisasi untuk mencambahkan idea bagi kebaikan organisasi. Tetapi tidak perlulah keterlaluan sehinggakan perkara2 kebaikan pun dibangkang demi kepentingan sendiri dan membelakangkan kepentingan ramai.

Satu pengalaman yang menarik walaupun terpaksa pulang lewat malam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...