Pages

Tuesday, May 5, 2009

ayah memang hebat...

assalamualaikum...
penceritaan tentang keluarga aku... susah senang kehidupan keluarga aku...

kita mulakan dengan gambar nih..

ni adalah gambar ayah dan mak...
ayah dah berumur 60tahun.. dah pencen pun.. sekarang ni duk umah, bercucuk tanam.. ayah memang suka sangat menanam sayur-sayuran..semua jenis sayur ayah tanam keliling umah.. cakap je nak makan sayur ape, sumer ade.. ayah memang rajin... ayah memang seorang yg sangat aku kagumi.. ayah tegas, tapi seorang yg sgt penyayang dan sensitif...ayah juga seorang yg suka berjenaka.. kalo dulu, ayah memang garang giler... anak2 memang tak berani nak bertentang mata ngn ayah.. tak berani langsung nak buat salah...kalo ade salah pun, buat diam je.. mana berani nk citer.. ayah memang sgt mementingkan pelajaran..ayah tak belajar tinggi sebab hidup susah.. sejak muda lagi ayah dah bekerja.. ayah seorang yg suka berniaga.. macam2 perniagaan ayah dah buat... ayah sgt mengharapkan anak2 berjaya... ayah tak pernah menunjukkan kemarahan bila anak2 gagal peperiksaan... tapi dari raut wajah ayah aku tahu ada sesuatu yg terpendam dalam hatinya... kalo anak2 melakukan sesuatu yg membanggakannya, ayah tidak tunjukkan perasaan bangganya... tapi jauh di sudut hatinya, dia bahagia... aku suka bila ayah kata aku adalah pembuka jalan kejayaan buat keluarga.. aku pembuka jalan buat adik-adik... dari kata2 ayah, aku tahu ayah sgt menaruh harapan yg tinggi padaku.. aku masih ingat kata2 yg sgt menyentuh perasaanku...
"ayah tak harap duit dari anak2 ayah, kalo tak boleh bagi kesenangan pada ayah, tak pa...tapi jangan bagi kesusahan pada ayah..."
ayah sekarang nih dah jadi imam masjid kt kampung.. susah sikit la nak jalan jauh lama2.. kalo datang kl ni, kejap je dah nak balik...teringat pada keja imam dia... tanggungjawab... aku doakan semoga ayah sentiasa bahagia... terima kasih ayah atas segala pengorbanan yg telah kau lakukan demi keluarga... ayah adalah tokoh yg paling aku kagumi...

ayah memang hebat...

bersambung...

2 comments:

  1. alahai... syahdu sungguh!!! itula kaseh mak pak pd anak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...