Pages

Friday, February 15, 2013

Solat Iqbal haqeem

Salam Jumaat,

Tadi Solat Jumaat di Surau Al-Kauthsar bersama anak saudara yang berumur 7 tahun. Iqbal Haqeem namanya. Masa aku sampai di surau tu, baru je lepas tok bilal mengalunkan azan yang pertama. Anak saudara aku si Iqbal ni baru je nak belajar-belajar solat. Biasalah bagi budak yang baru berumur 7 tahun.

Sebelum aku mula solat sunat, aku suruh Iqbal solat sunat sama dengan aku. 2 rakaat aku bagitau kat dia. Dia pun menganggukkan kepala tanda faham. Aku pun mula solat sunat. Setelah aku selesai solat sunat 2 rakaat, aku tengok Iqbal masih lagi belum selesai solat. Beberapa kali dia mengangkat takbiratul ihram. Sedang dia membaca Al-Fatihah, dia berhentikan solat dan mengangkat takbiratul ihram semula. Beberapa kali, dia masih tidak dapat menghabiskan bacaannya dan mengangkat takbir semula.

Aku hanya memerhatikan tingkah laku anak kecil ini. Sehinggalah Khutbah mula dibacakan, aku menarik tangan Iqbal minta dia duduk mendengar khutbah. Dengan rasa tidak puas hati dia bersuara,

"Abang belum habis solat lagi."

Aku hanya mendiamkan diri mendengar khutbah.

"Abang belum habis solat lagi." Diulang lagi dengan riak muka sedih dan macam dah nak menangis.

Aku masih mendiamkan diri. Waktu khutbah tidak boleh berkata-kata. Fikirku.

"Kat sini bising. Abang tak suka bising. Abang tak boleh solat bila bising. Sebab tu la abang nak solat kat rumah je." Kata Iqbal dengan muka sedihnya. Aku hanya memeluknya dan teruskan mendengar khutbah. Kesian pula kat budak ni.

Budak sekecil ini pun rasa sedih bila dia tak dapat menghabiskan solatnya. Ini kan pula kita yang telahpun diwajibkan menunaikan solat. Adakah kita rasa sedih bila kita tidak menunaikan solat. Insaf terasa.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...